Om Swecamp
Min bokning
Kontakta oss

Kontakt

Vill du komma i kontakt med någon av anläggningarna?
Byske Havsbad +46(0)91261290
Skellefteå Camping +46(0)910735500
Flottsbro +46(0)853532700
Ingestrand +46(0)57014840
Bomstadbaden +46(0)54535068
Vita sandar +46(0)53012260
Kronocamping Lidköping +46(0)51026804
Daftö Resort +46(0)52626040
Johannesvik +46(0)52332387
Evedal +46(0)47063034
Jägersbo +46(0)413554490

Önskar du tips på vart semestern eller konferensen skall spenderas eller söker du ett veckoboende för dig eller dina kollegor?
Ring oss på +46 (0)771-84 04 04 under helgfria vardagar mellan 8:00-17:00 och välj knappval 2, eller skicka ett mail till kontakt@swecamp.se så hjälper vi dig.

Vill du göra eller ändra en bokning?
Kontakta anläggningen du bokat boende på eller skicka ett mail till kontakt@swecamp.se.

Swecamp
Tel: +46 (0)771-84 04 04
E-post: kontakt@swecamp.se
Box 113 96, 404 28 Göteborg

Sök Sök

Spring lättare, snabbare och roligare - med rätta skor.

mar 09
Skrivet av Camilla Johansson den 09 mar 2015 kl 12:00

Tillhör du den där skaran som tycker att det är lite kämpigt att springa? Lugn, du är inte ensam. Jag jobbar som personlig tränare och löparcoach och möter ofta människor som tror att de inte alls är byggda för att springa.

På Swecamps Health & Training Camp finns jag på plats för att prata om löpteknik och skor. Innan dess ger jag dig några konkreta tips på hur du kan öva upp ditt löparsteg. 

Dock kan jag trösta dig med att alla människor är byggda för löpning. Vi kan gå, krypa, hoppa, klättra och springa. Det är vår grej. En annan sak som bevisar att vi är födda till löpare är att vi är bland de enda däggdjuren i världen som kan springa under längre tid, en längre distans. Du förstår, vårt värmereglage (dvs. att vi svettas) är unikt. Våra leder, muskler och ben är som designade för löpning. 

Löpning - Finns det något billigare träningssätt? Du kan göra det var som helst, när som helst och behöver inte mer utrustning än ett par schyssta löpardojor. 

2015 är året och vi klarar oss ganska bra utan att springa överallt. Det är inte till vår fördel då vi faktiskt tappar tekniken och viljan att stampa i från i snabbare tempo. Här kommer tipsen som får dig att hitta motivationen igen: 

  1. Teknik. Lär dig ursprungstekniken igen och du slipper smärtor och krämpor. Titta på ett litet barn som springer, en tre-fyraåring som stampar av och du ser högt lyfta knän och en skön fotisättning. Så unna dig att leta upp tekniken att springa så kommer det att gå mycket enklare. 

  2. Andra tipset är att införskaffa ett par riktigt bra löparskor. Här är en av de vanligaste orsakerna till onda knän, ond rygg och otympliga fötter. Modet har byggt upp sulor som inte alls är snälla mot våra kroppar, modet snörar åt fötterna så att balansen rubbas och vi har blivit lärda att löpning är någonting skadligt. Vilket inte alls är sant, våra skor och stillasittande livsstil är det som gör det farligt. 
    Med rätt skor som låter foten arbeta som den är tänkt och rätt teknik kommer inte bara skaderisken minska drastiskt, jag ger mig attan på att du faktiskt kommer att tycka att det är precis lika kul som den där tre- fyraåringen att kubba runt igen.

Snart är det dags för Swecamps träningshelger och jag finns på plats. Fråga mig gärna mer om löpteknik eller ta en stund att snacka skor. Med några värdefulla tips kan löpning bli din bästa vän.

Skriv en kommentar

Outdoor Blogg