Om Swecamp
Min bokning
Kontakta oss

Kontakt

Vill du komma i kontakt med någon av anläggningarna?
Byske Havsbad +46(0)91261290
Skellefteå Camping +46(0)910735500
Flottsbro +46(0)853532700
Ingestrand +46(0)57014840
Bomstadbaden +46(0)54535068
Vita sandar +46(0)53012260
Kronocamping Lidköping +46(0)51026804
Daftö Resort +46(0)52626040
Johannesvik +46(0)52332387
Evedal +46(0)47063034
Jägersbo +46(0)413554490

Önskar du tips på vart semestern eller konferensen skall spenderas eller söker du ett veckoboende för dig eller dina kollegor?
Ring oss på +46 (0)771-84 04 04 under helgfria vardagar mellan 8:00-17:00 och välj knappval 2, eller skicka ett mail till kontakt@swecamp.se så hjälper vi dig.

Har du en förfrågan till en specifik anläggning ber vi dig att skriva i mailet vilken anläggning samt vilka datum du är intresserad av.

Vill du göra eller ändra en bokning?
Kontakta anläggningen du bokat boende på eller skicka ett mail till kontakt@swecamp.se.

Swecamp
Tel: +46 (0)771-84 04 04
E-post: kontakt@swecamp.se
Box 113 96, 404 28 Göteborg

Sök Sök

Health & Training Camp - Isaberg

okt 12
Skrivet av Emma Hermansson den 12 okt 2015 kl 12:00

På fredagen den 25 september anlände drygt 30 förväntansfulla personer till Isaberg Mountain Resort i Hestra. Det var dags för helgen som vi sett fram emot länge! En helg som skulle bestå av träning, matlagning, näringslära, löpworkshop och mycket mera. Framför allt skulle vi umgås med likasinnade människor i en helt fantastisk natur. 

Fredag

Hjärngympa

Vi samlades på platsen där de flesta pass skulle genomföras under helgen. Innan kropparna skulle få jobba var det tid för att även knopparna skulle få sig ett pass. Vi delades in i olika grupper och fick en bunt papper med olika ord på. Orden skulle bilda ett känt citat, första laget som fick fram citatet vann. 

Här var samarbetsförmågan A och O. 

IMG_1553 (1).jpg

Funktionell träning

Om man ska sammanfatta passet med funktionell träning med tre ord skulle jag välja "tillsammans", "självinsikt" och "glädje". Övningarna skulle vi göra synkat med varandra. "Aha-upplevelser" flödade, i alla fall i mitt huvud och det var av blandade sorter. Några övningar var "piece of cake" medan vi under andra övningar skulle använda muskler som i min kropp verkade vara obefintliga.. 

Under helgen blev vi vid många tillfällen påminda om att vi måste veta vart vi befinner oss för att veta vart vi ska börja för att nå våra mål. I mitt fall var det lårmusklerna som skrek "Nej!" medan huvudet fick acceptera och konstatera att det är där min utvecklingspotential ligger. Vilken del av din kropp behöver du fokusera extra på?

 IMG_1593 (1).jpg IMG_1610 (1).jpg

 IMG_1628.jpg

Föreläsning: Sätt kraftfulla mål och öka viljestyrkan

Att ha ett mål framför sig behöver inte betyda att man ska springa ett lopp, gå ner eller upp ett visst antal kilo i vikt eller slå arbetskamraterna i stegtävlingen på jobbet. Ett mål kan lika gärna vara att du trivs med dig själv eller att du ska planera måltiderna för veckan.

När du väl kommit på vilket DITT mål är så behöver du föreställa dig en målbild. Hur mår jag när jag är trivs med mig själv, vad känner jag när jag springer över mållinjen eller vad får jag tid över till annat för när jag planerat måltiderna inför veckan? Skapa en målbild som du triggas av och som du vill uppnå. 

Målfokusering var en av de intressanta ämnena som Camilla Rova föreläste om och hon gav värdefulla övningar som satte många tankar i rullning hos oss. 

IMG_1639.jpg 

Löpteknik, teori

Finns det någonting mer naturligt för oss människor än att springa? Ändå är vi så många som intalar oss att vi inte kan eller klarar av det. Just löpning är någonting som vi förväntas kunna men som allting annat så handlar det om att lära sig tekniken för att sedan nöta, nöta, nöta.

Under fredagen gick Camilla Johansson igenom teorin kring löpning. Vilken teknik är människan byggd för att använda? 

Jag är en av de som tänkt att löpning inte är min grej. Men kanske är det ändå det? Jag har helt enkelt haft fel teknik. Efter föreläsningen såg vi fram emot löparworkshopen vi skulle ha under morgondagen, då vi skulle öva på löparsteget i praktiken tillsammans med andra övningar. 

12043032_10207673296249346_8002041164193512237_n.jpg

 

Zumbaparty

När kvällen kom var det dags för zumbaparty. För många var det första gången. Camilla Johansson ledde zumbapasset med bravur. Det där med att få kroppen att röra sig som hjärnan vill är inte det lättaste, men vi försökte, vi gjorde det bra och 35 leenden spred sig i rummet. Bra musik, många skratt, svettiga kroppar och gemenskap fick sätta punkt för fredagen när träningshelgens första dag var till ända. 

 

Lördag

Yoga

Klockan 07:45 startade dag två. Det var en aning ömma kroppar som anlände till yogasalen. 45 minuter yoga gjorde gott då musklerna fick sträcka ut och huvudet samlade energi inför dagen.  

Efter yogan tog vi för oss av den smakliga frukostbuffén och gjorde oss klar inför den kommande föreläsningen.

IMG_1657 (2).jpg

IMG_1660 (2).jpg

Föreläsning: Näringslära kombinerat med matlagningskurs 

Hur många rätter brukar ni variera med hemma hos dig? Snittet på hur många olika rätter som cirkulerar på menyerna och som serveras hos Sveriges familjer är 7 stycken. Allra oftast går vi samma väg i matbutiken och sträcker oss efter samma produkter som vi sedan lägger i ner i vagnen. "Har jag bara detta hemma så vet jag att vi klarar oss". Vi vet vilka som är "de säkra korten", vilka rätter som går hem hos familjen. Känner du igen dig?

Att göra en förändring behöver inte vara att ha olika menyer varje vecka, kanske vill du ha som mål att laga 1 ny rätt i veckan? Att upptäcka nya smaker, nya ingredienser och nya tekniker i köket kan göra att matlagningen blir en spännande upplevelse istället för att det går på rutin som det annars lätt kan göra. 

Innan det var dags att själva få laga vår lunch genom att skära, hacka och mixa färglada råvaror lärde Camilla Rova oss om smakhöjaren umami. Umami finns i en mängd olika ingredienser och dessa skulle vi tillsätta i maten vi skulle laga. 

IMG_1723.JPG

IMG_1711.JPG

 IMG_1696.JPG

 IMG_1701.jpg

 

På menyn stod;

Förrätt: Cheviche med chili, avokado och mango.

 IMG_1736.JPG

Varmrätt: Lax med saffransdoftande matkorn och soltorkade tomater och timjan. Mustig mathavre med papaya. Wasabismakade rödbetor och kumminsmakade rotfruktsremmar.

IMG_1730.JPG

IMG_1734.JPG

 

IMG_1733.JPG 

 IMG_1732.JPG

 IMG_1729.JPG 

Efterrätt:

Citron och ingefärssmakade blåbär med vaniljglass samt chokladoppande frukter med kokos.

 IMG_1739.JPG

IMG_1737.JPG

 

Egentid

Efter lunchen var det tid för egentid. Några valde att tillbringa tid på mountainbike-cyklarna och uppleva de fina lederna runt Isaberg. En av lederna kallas SM-banan och det var där SM i mountainbike genomfördes i juli.

Några andra i gruppen testade på den nervkittlande höghöjdsbanan där man tar sig tar sig runt och förbi hinder uppe i träden på en höjd upp till 15 meter.  

Promenad upp till toppen av av skidbacken, joggingrunda eller vilostund i stugan var andra saker som man tillbringade tiden på. 

 Skärmavbild 2015-10-12 kl. 10.10.20.png

10556943_10153043657397388_1691344211262328293_o.jpg

Föreläsning: Mindfullness och mental träning

För att förstå varför och hur vi reagerar i olika situationer underlättar det att förstå hur vi som människor är uppbyggda. Vad är det som gör att vi bara kan hålla fullt fokus en viss tid och vad kan jag göra för att snabbt återgå till fokus efter att ha svävat iväg? Hur återhämtar jag hjärnan på bästa sätt och vad händer om jag inte gör det?

En av de lärdomar jag tar med mig från Camilla Rovas föreläsning är att vara extra snäll mot mig själv på vägen mot mitt mål. Till exempel om jag har som mål att dra ner på onyttigheterna men ändå köper med mig och äter upp en chokladkaka på väg hem ifrån jobbet. När det har skett har jag två val. Antingen kan jag bli arg på mig själv och känna misslyckande kring situationen eller så kan jag se det som en lärdom. Camilla lärde oss om en mindfullness övning "SOAS". Stanna upp, observera vad som hände, acceptera och släpp taget. Jag stannar upp och observerar att jag åt någonting jag hade bestämt mig för att inte äta. Jag observerar även att anledningen till att jag gjorde det var att jag hade lågt blodsocker och behövde snabb energi. Genom att ta med mig mellanmål till jobbet håller jag blodsockret uppe och minskar risken att hamna i samma situation igen. Jag accepterar det som hände och släpper taget. 

På så sätt håller jag fokus på mitt mål, jag accepterar mig själv och mina handlingar och får ut någonting positivt av situationen istället för att gräva ner mig själv och i värsta fall bryta mitt fokus på målet. 

Löpworkshop

Camilla Johansson gick igenom en mängd olika teknikövningar som vi övade på. När vi filat på varje övning lades dem ihop, och där hade vi det - löpsteget! Två av övningarna var benböj med rak överkropp och "springa i fyra". I slutet av workshopen skulle genomförde vi backintervaller som fick pulsen att stiga. Hejarop och flåsande andetag var ljud som spred sig runt oss.

Människan är ett vanedjur och springa har vi gjort sedan vi var små. Att ändra tekniken kring löpning görs inte över en dag, det krävs övning för att du ska springa på det sätt du nu vet är det rätta sättet. 

IMG_1752.jpg

IMG_1782.jpg

Core

Efter benen och flåset hade fått sig ett pass var det dags för ett coreträning. Där ligger fokus på mage, rygg och bålmusklerna. Core-träning är en viktig del i träningen. Med stark mage, rygg och bål får du en bättre hållning och minskar förslitning på bland annat ryggen. Här fick vi mycket inspiration och nya övningar att ta med hem till vardagsrumsgolvet. 

Middag

Dagen avslutades med en 2-rätters middag och givande samtal och diskussioner. Vi var en grupp men människor som alla hade olika erfarenheter. Det gav oss mycket inspiration att dela med oss av dem och lyssna till vad andra upplevt i livet. 

Efter middagen gick i alla fall jag och lade mig med en mätt mage och ett leende på läpparna. Det där "målet" som kan vara svårt att greppa ibland hade blivit mer greppbart under kvällen. 

 

Söndag

Yoga stretch

Söndagen började med ett yoga-pass med stretchövningar som fick kropparna att mjukas upp. Tankarna fick tid till reflektion. Efter mycket information och aktiviteter för både kroppen och kroppen var det precis vad som behövdes. När passet var slut förevigade vi gruppen på en bild. Visst säger en bild mer än 1000 ord? Det jag ser är en grupp som symboliserar glädje och gemenskap, precis vad min upplevelse under helgen var. 

 12027354_10207673301289472_6454901550248032107_o.jpg

Föreläsning: Motivation och handlingsplan

Efter frukosten deltog vi på helgens sista föreläsning av Camilla Rova. Det var tid att reflektera över vårt mål, vilken riktning vi vill gå och bestämma oss för hur och när vi skulle börja "vandra" mot målet. Vad behöver jag göra mer av för att nå mitt mål och vad behöver jag göra mindre av? Vad har jag för hinder längs vägen och hur kan jag förbereda mig på att ta mig över eller runt dem?

Detta är frågor som bara vi själva kan besvara. Camilla gav oss verktyg för att enklare få fram svaret och rita ut vägen. Innan föreläsningen var slut och vi gick ut genom dörren skrev vi upp vad vi tar med oss ifrån helgen. 

 12063638_10153280558300914_90644229934866831_n.jpg

Army Fitness

Helgens sista och tuffaste pass leddes av Niclas Berndtson från Army Fitness. En timma med träning inspirerat från militären låg framför oss. Träningskonceptet som Army Fitness är innebär en stark gemenskap där man tränar med sin egen eller kompisens kroppsvikt ute i naturen. 

Passet började med uppvärmningsövningar som skulle utföras två och två. 

IMG_1862.JPG

 IMG_1874.JPG

 

IMG_1883.JPG

När kropparna börjat bli varma var det dags att öka pulsen. Vi joggade runt på anläggningen och så sakteliga bort mot skidbacken där pulsen skulle öka ytterligare. 

IMG_1834.JPG

I backen skulle vi träna backintervaller i par om två. Styrkeövningar blandades med kondition och luften ljöd av hejarop och mental styrka gavs till varandra. 

IMG_1977.JPG

IMG_1940.JPG

IMG_1942.JPG 

IMG_1975.JPG 

När backintervallerna var genomförda tog en raskt promenad oss tillbaka till platsen där vi startade. Vi skulle klara av några fler styrkeövningar innan det var dags för att stretcha ut musklerna. 

 IMG_2029.JPG

IMG_2037.JPG

IMG_2054.JPG

IMG_2050.JPG

 IMG_2020.JPG

Avslutningslunch

En fantastiskt rolig och lärorik helg avslutades med lunch på söndagen.

Under lunchen presenterades även vinnaren av tävlingen där man kunde vinna Camilla Rovas kokbok "Riktig mat med Rova" samt ett hälsoprogram online. Det deltagarna kulle göra för att delta var att tagga #kulmedhälsa och #healthandtraining på en bild som publicerats under helgen.

_______________________________________________________________________________________________

Jag vill tacka Camilla, Camilla och Niclas för era insatser under helgen. Alla deltagare för glädjen och inspirationen ni gett varandra och till Isberg Mountain Resort för de perfekta förutsättningarna till en lyckad helg. 

1/11-2015 släpps datum och platser nästa års Health & Training Camp genomförs på. För att läsa mer om helgens koncept och anmäla dig till kommande helger kan du klicka HÄR.

 

Skriv en kommentar

Outdoor Blogg