Om Swecamp
Min bokning
Kontakta oss

Kontakt

Vill du komma i kontakt med någon av anläggningarna?
Flottsbro +46(0)853532700
Ingestrand +46(0)57014840
Bomstadbaden +46(0)54535068
Vita sandar +46(0)53012260
Kronocamping Lidköping +46(0)51026804
Daftö Resort +46(0)52626040
Jägersbo +46(0)413554490

Vill du göra eller ändra en bokning?
Kontakta anläggningen du bokat boende på eller skicka ett mail till kontakt@swecamp.se.

Swecamp
E-post: kontakt@swecamp.se
Ejdergatan 3B, 416 68 Göteborg

Sök Sök

Gör ditt eget spa

dec 07
Skrivet av Frida den 07 dec 2018 kl 12:00

Vi går mot mörkare tider och sommaren med gyllenbrun hy och solblekt hår är ett minne blott. Men när inte solens D-vitamin och sommarens alla äventyr finns där för att fylla våra dagar med energi behöver vi hjälpa oss själva att fylla på energidepåerna. Visst vill vi behålla lystern i huden, lugnet inombords och den där fräscha känslan som vi bär på under sommarmånaderna. Detta ska vi nu tipsa dig om hur du enkelt får till hemma.

Det första du måste göra inför din avkopplande spastund är att koppla bort dig från sociala medier, alla måsten och se till så att du har en rogivande miljö runt dig.

Nu gör du följande:

  • Blanda ihop en ansiktsmask (recept hittar du längre ner)
  • Sätt fram ett fotbad. Häll i lite salt, honung och olivolja för att göra fötterna riktigt mjuka.
  • Släck ner och tänd upp levande ljus.
  • Sätt på avkopplande musik

När du är redo, masserar du på ansiktsmasken och lägger tunna gurkskivor på ögonen medan masken verkar. Detta är faktiskt inte en skröna utan ett välbeprövat knep för att pigga upp huden runt ögonen. Sätt dig till rätta och placera fötterna i fotbadet.

Slappna av, ta djupa andetag och fokusera på att detta är din tid. Stäng ute vardagsstressen och alla måsten.

När du känner att fotbadet och ansiktsmasken gjort sitt jobb, tvättar du bort masken med cirkulerande rörelser eller torkar av den med en varm och blöt handduk. Ta sedan en dusch och smörj in dig i en väldoftande kräm.

Dra på dig dina skönaste myskläder. Nu kommer vi till det bästa, låt lugnet och de tända ljusen vara. Lägg dig i soffan eller på en yogamatta om du har. Behåll den avkopplande musiken du satte på i början. Slut ögonen och bara var. Fyll kroppen och knoppen med positiv energi och lova dig själv att nästa gång du känner dig stressad, ta dig tid för denna rutin.

För fet hy med pormaskar (lugnande och renande)
Mixa 1 dl havregryn med lite vatten.
Smörj in och låt torka under 10–15 minuter.
Havregryn innehåller zink som har en läkande effekt, de absorberar överflödig olja och ger en lätt exfolierande effekt.

Fuktgivande ansiktsmask med avokado (för torr hy)
Mosa 1/2 mogen avokado, blanda ned 1 tesked olivolja.
Applicera på ansiktet och låt sitta 10 minuter.
En avokadomask ger fukt och fett till ett torrt och trött vinteransikte.

Mjukgörande och bakteriedödande ansiktsmask
Smörj in huden med ”ren” kokosolja. Låt sitta 15 minuter och torka sedan av överflödigt fett. Verkar bakteriedödande och huden känns mjukare.

Egen ansiktsmask mot rynkor och fina linjer
Känner du dig plufsig och rynkig? Testa en klassisk äggvitemask. Den gör huden fastare och mer åtstramad. Kan även ha effekt på små rynkor.

Blanda en äggvita med en tesked mandelolja och smörj in ansiktet. Låt sitta 10–15 minuter, skölj av med ljummet vatten.

En härlig saltskrubb som du enkelt blandar ihop hemma och kan använda på hela kroppen:
2dl olivolja
4-5 tsk salt

Blanda olja och salt i en flaska.  Smörj in hela kroppen och låt det sitta kvar 10–15 minuter. Duscha sedan av skrubben. Detta är en bra peeling massage som ger mjuk och frisk hud.

Vi önskar dig en riktigt härlig och rofylld stund med dig själv i fokus.

Kategori:

Skriv en kommentar

Outdoor Blogg